Matkailu, luovat alat ja elintarviketeollisuus
(Elämysteollisuus)
Elämystuotanto on otsikko, jonka alla Kainuun Etu Oy:ssä tehdään töitä alueen matkailun, kulttuurin sekä sisältötuotannon menestyksen eteen. Elämystuotanto -toimialaan linkittyvät läheisesti myös elintarviketeollisuus -toimiala.
Matkailu
Kainuun maakunnallinen matkailun kehittäminen sekä kansainvälisen matkailumarkkinoinnin koordinointi on vastuutettu Kainuun Etu Oy:lle. Tässä tehtävässään yhtiö on käynnistänyt matkailutoimijoiden foorumitoiminnan, jonka tavoitteena on löytää Kainuun matkailulle pysyvä yritysvetoinen yhteismarkkinointimalli. Matkailunedistämistalkoissa ovat mukana maakunnan matkailualueet Vuokatti, Kajaani, Idän Taiga ry:n alle ryhmittäytyneet Kuhmo ja Suomussalmi, Oulunjärven Jättiläiset ry:n alueen Paltamo ja Vaala, Ukkohallan alue sekä Puolanka-Paljakka matkailuyhdistyksen alue. Tavoitteena on, että kaikki alueet kehittävät toimintaansa ja vahvuuksiaan linjassa Kainuun yhteisen matkailubrändin ja matkailumarkkinoinnin kanssa. Matkailun kehittämiskärkiä ovat luontomatkailu, kulttuuri- ja tapahtumamatkailu, vapaa-ajan matkailu mukaan lukien hyvinvointimatkailu sekä kannuste- ja kokousmatkailu.
Luovat alat
Maakuntaohjelman esille nostamat kulttuuri ja liikunta ovat matkailun vetovoimatekijöitä, joilla voidaan lisätä matkailijoiden maakuntaan tuomia tuloja. Kainuun Etu Oy näkee kulttuurin kehittämisen lähtökohtana tarjonnan tuotteistamisen ja tapahtumien ympärivuotisuuden. Kainuun Etu Oy toimii maakunnallisena välittäjäorganisaationa, joka antaa oman asiantuntemuksensa ja resurssinsa alan toimijoiden käyttöön. Jo nyt kulttuuri- ja sisältötuotantohankkeissa on mukana matkailuyrityksiä ja yhteistyötä edellä mainittujen toimijoiden välillä tullaan tiivistämään entisestään.
Elintarviketeollisuus
Elintarviketeollisuuden mahdollisuudet Kainuussa ovat kiinni kyvystä vastata kuluttajien uusiutuvaan kiinnostukseen. Maakunnan nykyinen yrityskanta palvelee lähinnä päivittäistä elintarvikekulutusta, mutta mukana on myös volyymiltään pieniä yrityksiä, jotka tuottavat paikallisista raaka-aineista valmistettavia perinneruokia. Kainuun Etu Oy on asettanut tavoitteekseen vahvistaa kainuulaisen ruokakulttuurin matkailullista vetovoimaa omaan ruokaan kohdistuvaa paikallista arvostusta kohottamalla. Tehtävä vaatii markkinointia ja tuotekehitystä: yrityksille pyritään ammentamaan innovatiivisia ideoita ja tietoa erikoistuotteiden kehittämisestä. Haasteena on lähi- sekä valmisruokatuotannon kehittäminen palvelemaan esimerkiksi hoiva-alan yritysten, koulujen ja laitosten tarpeita. Oleellista on, että alueen muut toimijat saadaan tukijoukoiksi yhteisten päämäärien taakse.
Kainuun Matkailustrategia 2011-2020 sekä toimenpideohjelma 2011-2015
Kainuun Matkailustrategiaprosessi toteutettiin foorumitoiminnan kautta vuosien 2009-2010 ajalla ja hyväksyttiin Kainuun Maakuntahallituksen toimesta tammikuussa 2011.
Kainuun matkailustrategia pohjautuu matkailutoimialan merkittävään asemaan Kainuun koko elinkeinoelämässä. Strategian keskeisimmät osat ovat yhdensuuntaisia Suomen valtakunnalliseen matkailustrategian linjauksille. Strategian keskeisin tavoite on kehittämistoimien keskittäminen matkailukeskittymiin ja sitä kautta alueellisen vaikutuksen levittäminen koko maakunnan alueelle.
Matkailustrategian sekä toimenpideohjelman päivitys toteutetaan vuoden 2016 aikana Kainuun liiton koordinoimana, yhteistoiminnassa matkailualan yritysten sekä kehittäjäorganisaatioiden kanssa.
Kainuun matkailutilastot: rekisteröidyt yöpymiset (Tilastokeskus)
2016:
© 2016 Kainuun Etu Oy Site:Kouta